Reisedagbok

PORTO MOGAN

På fredagen venta vi fræmdeles på dem der spribommen. Han Stein rengt tel han Juan på butikken, og det vart da sagt at han sku vær i havna med spribommen i løpet av 10 minutta. De der 10 minuttan va no ganske lang, men tel slutt dukka han no opp, og vi fikk spribommen ombord. Oppi den her leveringa holdt eg på med både middagskoking og brødbaking. Eg hadd fyra på rødspritn (som varm opp blussan, før vi fyr på), både tel steikovn og det eine kokeblusset, stakk så haue opp av luka førr å sei hei tel han Juan. Da eg klatra ned igjen oppdaga eg tel min førferdels at det rant parafin fra ovn og ned på dørken! Dæsken ta, eg hadd jo åpen varme under blussan! Her va goe råd dyr! Han Stein klæppa tak i brannslukkingsapparatet, og fikk det heile under kontroll. Heldigvis e det skumapparat ombord. Ke du mein førr ei reingjøring det hadd vørte om det va pulver som vart bruka! Eg e berre sjæleglad førr at det heile gikk så bra som det gjord,det kunna jo ha vørte full fyr! Huff være! Tidligar på dagen hadd eg vaska i kjøleskapet. Da hadd eg antageligvis kommet borti knappan på kokeblusset, sånn at det eine blusset sto åpent. Så når eg åpna førr parafintelførseln, så rant det jo fra det der blusset som ikkje va fyr på. Eg ska lov deg at ætter det her, bi skruknappan sjækka, FØR parafintelførseln bi åpna. Lørdags morran starta vi mot Los Galethas.Det må nævnes at i Santa Cruz va det sånn at man mått kall opp Port Controll både når vi kom og når vi sku fær. Det va førr at det va mykje trafikk, store båta som sku inn og ut i et smalt sund. Så små båta mått leksom kall dem opp førr å hør at set va "klar bane"førr å gå inn/ut. Vi kom til Los Galethas i 6-7 tia på kveldn. Vi laga oss middag og kosa oss ombord restn av kveldn. Hanne & Poul (fra Danmark), som vi har trøffe fleire ganga, kom ombord en tur. Alltid koselig å treffe igjen folk som vi har møtt tidligar på turn. Næste dag vart det mykje resturangbesøk, ættersom det ikkje va WiFi i havna, og vi mått ut på leit, førr å kom oss på nætt. Vi villa ha litt kontrollpå vær og vind, i forhold tel at vi i løpet av kort tid sku over tel Gran Canaria. Mandag tok vi bussn tel Los Christianos, som ligg litt længer sør. Ein fin plass, med fin strand, koselig strandpromenade, men mykje turista. Uansett korhen vi snudd oss, så va det nån som snakka norsk. Fred. Olsen har hurtigbåta som går imellom øyen her nede. Også fra Los Christianos. Herfra gikk båtn tel La Gomera, som e ei av de ainner kanariske øyen. Vi fann ut at vi sku ta oss ein tur dit, og stima bortover på billettkontoret. Det vart ein kostbar "spas". 144 gærninga (euro), sku dem ha førr ein 40 min båttur. Tur/retur, væl å merke, men den va litt drøy, syns no eg! La Gomera e kjent førr flott natur og "berg og dala". Vi hadd ikkje så mykje tid før siste båtn gikk telbake, så det vart ikkje nå utforsking i så måte. Vi gikk litt rundt i byen, spist middag og tok oss et glass vin, før vi sku i retur. Vi hadd vørte enig om at vi sku start mot Gran Canaria næste morra, så det vart ikkje nå seinkveld. Førrestn, så e vi steiktrøtt om kveldan, så nå seinkveld har det ikkje vøre på længe. Vi hadd klokka på rammel, og i 6-tia om morran va det berre å kom seg på stettan. Pittelitte grann trøtt i auan, men vi fikk løsna førtøyningen, og va begynt å bakk ut. Men,- ka i he............., kor va rattet hen? vi hadd jo skrudd det laust førr å få beire plass, og hadd glømt å sætt det på igjen. Det va kølmørkt, og det her vart det litt stress av. Skippertn sendt av gårde nån velvalgte ord, men eg trur dem for nedover og ikkje tel himmels. Det hjølpa i alle fall ikkje! Eg kuinn ikkje gjør nåkka ainna enn å kjør litt fræm og telbake i "båsn" tel skippern ha fått gjort fast rattat! Hehe, at det går an. Jaja, det e no vesst ikkje første gangen, syns eg å husk! Vi hadd rengt påforhånd, førr å vær sekker på at vi fikk plass i Porto Mogan, som va målet førr den her etappen. Vi hadd ein flott seilas, og låg i ein lenger periode på mellom 6,5 -7,3 knop. Vi kom inn tel Porto Mogan i 4-tia, vart møtt i havna, og henvist tel plassn vårres. Her må man kjøp tid på nættet, så vi benøtt oss heller av et besøk på ein av resturangan som ligg her. Nån av dem har WiFi, som vi kan bruk, og da bi det gjerne ein lunch eller et glass vin i samme slængen. På onsdagen tok vi bussn tel Las Palmas. Plan va at vi sku hent seilet, som vi hadd sendt fra Santa Cruz. Ellers e det jo mykje båtutstyrsbutikka der, så eg regna med at pængan sku få føtter å gå på der også! Der oppe va det mykje båta i havna, men også mange som låg førr anker. Seilmakern kuinn send seilet hit tel Porto Mogan. Det va jo heilt supert, så slæppt vi jo å får å bær på det! Vi spurt ætter UV- duk, da vi tenkt å få sydd på ei strimla på forseilet. Ho dama hos seilmakern førklara veien, og vi la avgårde. Men da vi hadd gådd et lite støkke, vart vi usekker, og stoppa ein politimainn ætter veien. Jauda, han gestikulert og førklara, og vi la avgårde i anvist rætning. No vist det seg at det der vart rappel gæle, fleire kilometer i gærn retning. Vi venka på ein taxi, og sa at vi ønska å bi kjørt tel den der butikken. Da vi kom fræm, vist det seg at den der butikken låg på hjørnet, 10 meter bortaførr der vi hadd spurt han der politimainn ætter veien! Det vart ei lang trasking, men sånn e det når man ikkje forbered seg beire (med et bykart f.eks.)! No hadd den butikken ikkje UV duk, men det vart madrassa tel salongen, malje og strækk. Madrassan sku og bi sendt hit, så da slæppt vi jo å bær på dem og. Litt længer borti gata handla vi hermetikk, før vi sætt kursn mot Porto Mogan igjæn. Trøtt, varm og slitn kom vi telbake ætter næstn 12 timers "ekskusjon"! Næste formiddag gikk vi opp på sparbutikken, førr å handel litt. Mens vi va der, rengt telefon, og i ainner endn va det ein fyr som berre snakka Spansk. Han skippertn huka tak i ein ungdom som jobba i butikken, og spurt om han kuinn førtæl ka det va den her karn villa. Han kørven, lytta litt, før han gav telefon tel ei dama, som også jobba i butikken. Ho jappla masse på Spansk, pjeiva med arman, kjæfta og smalt! Samtaln vart avslutta, og vi sto der som nån spørsmålstegn, og va like klok på ka det dreid seg om. Men eg syns at eg hørt ordet "fuma", og i så fall betyr det skum. Så da va det kanskje han som sku lever skumgummimadrassn, som va på trådn. Ikkje veit vi! Det va så steike varmti havna, at vi fainn ut at vi sku ta ein sånn der skyssbåt bortover tel Porto Rico. Vi hadd hørt at ein ainna seilbår fra Mo, Hakuna Mathata, låg der. Vi kuinn jo hæls på dem, hvis dem va heime. Men, det va dem ikkje, så vi gikk på havnecafeen, førr litt væskepåfyll. Ætterpå sku vi gå ein tur å kjik i Porto Rico. Mens vi satt på havnecafeen kom det ei melding fra ho Elin og han Stein fra Træna. Det e dattra og svigersønn tel ho Olaug og han Invald i Lurøysundet. Dem hadd sett at vi va i området, og dem va på ferietur i Porto Rico. Kanskje vi kuinn træffes? Dæsken kor trivelig! Han skippertn rengt dem, og vi avtalt å møtes ætter ein times tid. Vi hadd ei kjæmpekoselig stund i lag med dem, og håp at vi træffes igjæn før dem reis heim igjæn! Enn å reis hit å træff " naboa" heimanifrå! Jaja, verdn e ikkje stor! I morrest va eg å tok meg ein dusj, mens snuppertn koka kaffe. Fredagan e det marked her i Porto Mogan, så eg hadd no tænkt meg dit ætter frokost. Snuppertn kom no og på markedet ætterkvært, og det vart handla nåkka teng som vi træng, men også nåkka som vi ikkje træng, haha! Det vart ætterkvært mykje folk og steike varmt. Vi gikk telbake tel båtn, og har no vaska klea, fyllt vann (dem sei førrestn at det ikkje e drekkevatn, men kun tel vasking og sånn) og spist litt salat. Åsså har jo eg fådd skreve det her. Da vart det jo gjort litt i dag også, sjøl om ikkje teng skjer i så kjapt tempo, akkurat. Porto Mogan e ein fin plass å ligg med båtn, så vi bi nok her ei stund. Vi har fått lovnad på å ligg her tel vi vart lei! Havnan litt længer nord e ganske oppfyllt med båta som ska vær med på ARC. Nån av dem ligg her også, og ska opp tel Las Palmas rundt den 11. Vi regn med at det e sånn at havneplass der oppe, i den siste tia før startn, inngår i prisn dem har betalt førr å vær med. Eg førr min del, har jo vøre her sør på øya mange gang før, og stortrives i området. Her i Porto Mogan e det ikkje så steike mykje folk, det e reint og fint og har god kommunikasjon, hvis man ønsk å fær litt rundt omkreng. Høres det ut som at eg har bestemt "oss" førr å vær her ei stund? Haha, eg ha nok vøre litt fræmpå, når det gjeld den avgjørelsn, ja! Ok, da får dokk ha ei trivelig hælg, folkens! Vi ska kos oss litt i varmen førr dokker også.