Reisedagbok

FREMDELES I SANTA CROZ

Jaja, det bi no ikkje store fremdrifta her, sånn som vi "røta" om morran. Vi e vesst i skikkelig laid back modus. Alt skjer i sakte tempo, så vi e vesst vørte skikkelig smetta ut av den her holdninga som e her (manjana). Det ha vørte ein del bytura, kor va berre ha vandra rundt på måfå, og kikka på folk. Vi ha førrestn føinne to båtutstyrsbutikka, tel skippertns store glede. Det va som å slæpp ein unge laus i en godterbutikk! "Nei, du snupperta, den her butikken lika eg", hørt eg bortimellom reolan. Dæsken ta der va det vesst mykje greier som han BESTANDIG har ønska seg! Haha. Han ga seg ikkje, før han hadd fått skreke seg tel ein tel spribom. Men, eg må no berre sei meg enig i at det bi jæft å kan spri seilan over atlantern, hvis vi no får vindn bakanifra. På mandagen bestillt vi spribommen, som sku bi laga ætter mål, og som sku vær ferdig neste dag. Da bomma vi på åpningstia, dem hadd stengt da vi kom førr å hent den. Men vi har det no ikkje så travelt, så vi berre roa ned. Vi va oppå den butikken igjen i går, da va den enno ikkje ferdig, men da vart det lova at den sku bi levert her i dag (torsdag), ætter klokka to. Så vi har venta og venta, men ingen levering har skjedd i dag heller, og no e klokka halv sju, så kanskje "manjana- manjana"? Men han der eiern av seilbutikken (som heita "spinakker"), va utrulig hjølpsom med ailt mulig. Vi har ei genoa, som e førr lang. Vi fainn ut at det va ein seilmaker i Las Palmas, og tenkt å fær dit med seilet, førr å få det omgjort. Men han Juan telbydd seg å send seilet førr oss, det vart mykje belliar enn at vi sku reis dit med det. Førrestn så e det mange som e hjølpsom. Dessverre så snakk "den eldre garde" ikkje engelsk i det heile tatt. Men, dem prat med arma og føtter og berre babbel i vei. Synd man ikkje kan språket. Eg sku ha vøre meir fræmpå, sånn at ho Helene på skola hadd tatt meg på et lynkurs, før vi for! Stort sett så prat "de unge" engelsk og e vældi hjølpsom. Vi snakka med ein kelner her om dagen. Han anbefalt plassa, og hjølpa oss med å finn fræm tel bussrute og greier. Det vart trikketur tel La Trinidad, som låg oppi åsen her. Ikkje nåkka spesiell plass, men no har vi no vøre der. Det va mykje folk med trikken, og vi vart settanes bakfræm. Det va jo ikkje så gunstig, ættersom vi va nyfikne turista, haha! Ein ainna dag tok vi bussn tel Porto de la Cruz, som ligg på ainner sia av øya. Der va det mykje meir frodig, og dermed finar med tanke på trær, blomster og haga. Mykje turista, spesielt tyskera, men ein koselig plass. Vi gikk strandpromenadn bortover, og stoppa på en resturang,førr å få oss nå drekka, rett oppaførr stranda. Stranda bestod førrestn av kølsvart sand, rart i førhold te ka man førbind med strand heime! Mens vi satt der, vart han skippertn ganske så "fjærn", og kjæmpeopptatt av et eller ainna. Eg kuinn jo ikkje berre snu meg førr å sjå ke det va. Men ætterpå førtælt han at han hadd ei fin utsekt i forhold tel ei dama som hadd kledd seg spillernaken! Ja, da skjønn eg jo at det ikkje va så lætt å få kontakt med han! Ellers va der no et par sånner body buildera i stringtrusa, som gikk omkreng å sprada. Han skippertn ga no uttrøkk førr at han va størførnøgd med at eg hadd vælga han! Så bar turn tel dyreparken, kor vi såg opptredn med både, sjøløve, delfina og spekkhoggera. Eg må berre sei at det e imponeranes ka dem klar å få tel. Arti å sjå. Som et tips, kan det nevnes at vi har bruka "google earth" en del, førr å finn plassa og havne i området. Det e et supert hjølpemiddel. Førrestn, må vi send ein takk tel han Vidar, som vi traff på Silda. Den der Reeds- boka vi fikk lån hos han ha vøre tel stor hjølp, og ha vøre flittig bruka, på turn nedover. Åsså har vi bruka google oversetting mykje. Ættersom vi ikkje kan Spansk, e det ikkje bestandig så lætt å førklar ke det e vi e ute ætter. F.eks søkt vi ætter ka båtutstyr va på Spansk. Da kom det opp "marino, hotell og nåkka russiske" greier! Så prøvd vi å søk på "utstyr for båt", - BINGO! Der fækk vi træff. Så folkens, hvis dokk e ute ætter utstyr tel båtn i Spania, så heita det "Equipos para barcos", - næmlig! Ætter at vi hadd føre fra Madeira, fikk vi veta at det va utbrøte ein epedemi av Dengue-feber der. Vi va jo mykje plaga med bitt, spesielt skippertn. Men vi kjøpt no nåkka myggreier som vi bruka. Ætter at vi fikk veta om det der, så ha vi nærmest hamstra mygg/innsektmidla av ymse slag. Her sku det ikkje bi nåkka dengue-feber ombord! Ellers så ser vi no ein og ainna kakkerlakk. Det va ein DIGER ein på brygga, ein kveld vi kom heim. Og ein morra eg sku i dusjn, va det eit prakteksemplar som trudd han sku få gratis underholdning. Dessverre så drukna den der karn! Skippertn har holdt på å arbeid oppi masta ein heil dag. Han sku få skifta tel tricolor, LED. På den måtn spar vi meir på strømmen, ættersom den LED - lampa berre bruk i underkant av 10% av den strømmen som ei vanlig lampa bruk. Det vart ganske mykje arbeid med det der, men no e det i ordn. Han e flenk, den der skippertn. Det va så vidt eg tort å sjå opp, når han va der øverst. Han hadd jo stroppa seg fast, men allikavæl............. Om kveldan kos vi oss mykje i båtn. Ser på folk i havna, løys verdensproblema, planlægg mykje prosjekta tel når vi kjæm heim igjen, og tar oss et glass kald kvitvin i ny og ne. Asgeir og Åse, lyset vi fikk hos dokk før vi for, e i bruk kvær kveld! Supert. I morra e det fredag. Vi hadd tenkt å begynn å rør på oss, men har no løst å få den der spribommen ombord først. Vi bi nok tel å ræk litt omkreng, før vi ska plukk opp Genoan i Las Palmas om ei uka, eller nå sånt. Vi e no berre storførnøgd med at vi slæpp å skift om tel vinterdækk, skrap is og mokk snø å sånn der. Dokk må ha ei rekti go hælg alle sammen! Tenn et par stearinlys og ta dokk eit glass vin, det bi så koselig at....