Reisedagbok

FRA AVEIRO TEL NAZARE

Vi ankom Aveiro med brask og bram. Der va det masse folk på moloan, og et yranes folkeliv i havna. Det krala med båta med fæstflagg, salutta og lystige mannskap. Kem i aill verdn va det som hadd sladdra om at vi hadd bryllupsdag?!Neida, eg berre tuilla, vi fekk veta at det va den årlige festivaln, som gikk av staben. Har inntrøkk av at som kuinn kryp og gå, va ute og deltok på den her fæstivaln. Det vist seg at førr å kom inn i havna, så mått vi uinner ei bru. No va det sånn at masta vårres va førr høg, tel at vi kuinn gå inn der. Men, vi gikk inn i et løp som gikk paralellt med der kor vi først va. Der slæppt vi ankere, og hadd en førtræffelig kveild. Champis tel aperitiff, og god mat og drekka. Nok ein superfin dag!
Næste dag spist vi berre frokost, før vi fortsætt imot Figuera Da Foz. Det va sterk straum da vi gikk ut, og masse skodda som va der næstn heile dagen. Det va ikkje mange meteran fræmførr oss vi kuinn sjå, så vi e kjæmpeførnøgd med både AIS og Radar! Vi kom dit i 6- tia, sjekka inn og sku ta oss ein ankers. Skippertn lura på om det i dag va mulig å få seg ein skikkelig ankers. Eg trur ikkje han syns nå særlig om den der Champisn i går, haha. Deretter vart det middag. Man bi ganske slitn ætter ein heil dag på havet, så det vart ikkje nå seinkveld. Men vi gikk oss ein tur på en kafé på land, førr å få tilgang på Internett. Det vist seg at vi hadd svakt signal, også når vi satt i båtn. Vi vart enig om at det her med ei antenna som førsterk signalan, det ska vi få tak i.
Et tips tel ainner, som tenk seg på langtur: Det spørres stadig ætter skipspapira, som gjer aille data på båtn, inklusive heimehavn, navn og registreringsnummer. Det spørres det ætter overalt. Vi har kun med oss et skriv fra småbåtregisteret, på Engelsk, men det har for så vidt fungert så langt.
Neste dag gikk han Skippertn på antennejakt (uten hell), mens eg gikk på marked. Markedet va ein opplevels i seg sjøl. Der fikk du alskens frukt og grønnsaker, fisk, bakervarer, leirkrukker, souvernira, og masse ainna. Eg kjøpt litt frukt, bær, grønnsaker, egg og rundstøkka.
På turn telbake tel båtn, sa eg tel skippertn at eg hadd hørt at det va lurt å vask grønnsaka og sånn, før man tok det ombord i båtn. Det va førr å førhinder at man fekk kakkerlakka ombord. Så det villa eg gjør, spesielt ættersom eg hadd handla de her greiern på markedet! Alt vart vaska nøye, og eg hadd berre eggan igjen. Eg åpna eggeska, og såg at det va et egg som va knust, så eg fikk berre plukk de heile eggan ut av den der grisete kartongen. Plutselig fækk eg aue på ein kakkerlakk! Dæsken, eg veit ikkje om det va eg eller kakkerlakken som skvatt mest. Eg heiv eggeska i ein plastikkpose, og knaut førr, forter enn eg trudd eg kuinn. Huff, nåkka så hærslig!  Eg førtæll skippertn ka eg hadd fått med på kjøpet, fra markedet. Enden på visa vart at eg mått pakk opp gærnskapen igjen, førr at han sku få ta bilde av "udyret"! Eg ska lov deg at resten av varan vart dobbelsjekket, før dem vart tatt ombord.
I dag fikk vi beskjed om at Valborg døde i går kveld. Det var kjæmpetrasig. Sjøl om vi vissta at ho har vøre dårlig ei stund, verka det som at ho hadd drøge seg tel igjen, så det va også uventa. Vi tenk på dem der heime, som har det trasi no.
Vi start videre mot Nazare. Dit e det 31 nm. Det vart ein kjæmpefin seilas, med over 6 knop i lang tid. Det dabba av litt av utover dagen, og på slutten vart det motorseiling. Da vi nærma oss havna, vart vi kalla opp på VHF'en. Alle båta som har AIS bi kalla opp og geleida inn i havna, av en eldre "captn" og hans fru. Dem sto klar på brygga, og tok imot oss, da vi kom inn. Kjæmpetrivelige folk, med mykje kunnskapa om teng i området.Det va også et par ifra Danmark, som tok imot oss. Hanne og Poul, kjæmpekoselige folk som seila ein Bavaria, og det vist seg at dem også sku tel Madeira. Han skippertn hjølpa dem litt med nåkka elektriske greier, og vi va ombord i demmers båt og prata om turn, værmeldinge, båtutstyr og videre plana. Hanne og Poul fortsætt sørover i dag, det bi koselig hvis vi træff dem seinar.
Snuppertn og eg tok oss ein bytur i dag. Det her e ein trivelig plass, med trange intime gate, gamle svartkledde kjærringe, som sett på hushjørnan, og massevis av småbutikka.Som eg nevnt tidligar, så e det altså sandstrand langs heile kysten av Portugal. Men, her i Nazare e dønningan så sterk, og det e så sterk straum,at dem anbefal ikkje å bad på stranda. Tre persona ha drukna der på kort tid, no nylig. Huff være! Heilt i nordøst-enden av stranda har dem spent opp eit taug, med sånn korkdubbeditta på. Hvis man absolutt vil bad, bi man henvist tel den der plassn, sånn at man har nåkka å hold seg i. At man ikkje ska bi drøgen ut bølgan og straumen.I dag ska vi ha kokt laks tel middag, og snuppertn e no begynt å ymt fræmpå, om at det vel snart begynn å bi foringstid, så eg ska no gå ned å sætt på potetn.
Værmeldinga sei at det ser ut tel at vi bi her i nån daga. Det e ein orkan som hærja "der sør" uti havet, og det såg ut tel at den sku træff Madeira i dag og i morra. Vi fann ut at vi ikkje har nåkka uti havet å gjør, når det hær uværet førfløtt seg. Vi har det ikkje travelt, og tar ikkje nå sjangsa, så vi berre "vent han av" i nån daga. No ska vi ta tura og utforsk området. Du ska få hør meir om det i neste "avsnitt".