Reisedagbok

OVERFARTEN

Døgn 1.

Eg vart vækt klokka sju den her morran, no va det på tide å start. Skippern hadd ikkje ro i ræva længer, værmeldinga va bra, så no va det berre å kom seg av gårde. Vi spist litt frokost og sjekka værmeldinga enno en gang, før vi slapp tampan, og førlot Kinsale. Ein teng e heilt sekkert: den der episoden med feskeredskap i propelln, ha sætt spor. Her va det skarp utkikk ætter den der jævelskapen. Det sku asså ikkje bi fleire gang på det der vise!Vi hadd en fantastisk seilas. Vi starta med berre forseil, og susa førrbi Head of Kinsale i 7- 7,5 knop, her gikk det uinna! En fesker tok bilde av oss og venka oss vel av gårde. Utover dagen vart det spridde seil, det vil sei at det eine seilet sto ut på styrbord sia, og det ainner på babord sia. Skippern va førnøgd med rorkjærringa, og syns vi hadd ein fin kurs. Eg heiv auan fort bort på kompasset, det va verdt å noter seg kursn. Etter kvært vart det jo ikkje mykje land å styr ætte, berre hav på aille sien. Spania neste! Autopilotn va ikkje nå særlig tel å styr med. Reima hadd jo røke førr ei stund sian, og skippern hadd lappa den sammen igjen, midlertidig. Men med den her vinden vart det førr stor påstand, og den vart berre ståanes å "slir". Men, vi hadd enda et hjelpemiddel, nemlig vindroret, som førr øvrig e døpt "super-Gunn". Vindroret lev opp tel navnet det ha fått. Vi e kjæmpeførnøgd med at det styr som ein heil kar! Skippern sa at han hadd ikkje trudd at det styra så bra også når vi gikk førr motor. Så der vart vi positivt overraska.Været va fantastisk. Sku tru om eg snart sku kuinn pakkbort thermodressn. Eg ha vørtn litt erta førr at eg stadig ha hatt den på, men eg ska lov deg at det ha vøre nødvendig. Kroppen min e ikkje nåkka glad i at det bi kaldt, da har eg et par daga i ætterkant med mykje "ondt", og e lite arti å ha med å gjør. Men no bi det snart varmt og godt, og da ska det bi deili både førr ledd og hud! Vi hadd trivelig selskap over stort sett heile Biscaya. Ein heil skokk med delfina leka seg rett fremførr baugen på Paquita. Eg berre MÅTT frempå der å sjå meir på dem. Smått svømt dem sidelengs, sånn at dem såg opp på meg med det eine aue. Nestn som at dem lura på om ikkje eg sku kom uti eg og. Kjæmpeartige skapninga. Eg sku ha ønska at ongan i klassen "min" hadd fått sett det der. Kjæmpearti, Eg fikk no tatt nån bilda, så eg får no vis dem når eg kjæm no heim igjen. Apropo ongan, eg må berre innrøm at eg savn dem. Tenk at dem no e tredjeklassinga! Gler meg tel eg kjæm heim igjæn også.Ellers så berre kos vi oss. Eg må førtell om "gråmåsn" som e ombord her. Han e så steike gla i kjæks og søtsaker (No e det skippern eg snakk om altså). Hvis eg åpna ein kjækspakke, så va ailt oppetn på et øyeblekk.  Eg lura på korsn eg sku brems litt på det der inntaket. Vi kuinn jo ikke ha et større lager med kjæks, førr å dekk opp det her. Løysinga vart at eg laga små rasjona, 3-4 kjæksa i kvær pose,og presentert det her førr skippern. Hann vart nåkka lang i ansektsfjæse, men skjønna poenget. Så sånn vart det med rasjona tel "gråmåsn"!Ein teng tel: videokameraet e ødelagt. Det låg under sprayhoodn, men det kom ein kjæmpebølge som slo over dekk, og det spruta inn vatn. Videokameraet vart bada i saltvatn, og takka førr seg! Konklusjon må vær at det e lurt å oppbevar teng i tette poser, førr å unngå sånner teng

Døgn 2

.Vi går vakte, og søv på skift. Det e jo kjæmpefint på nattmorran, når sola hold på å kom opp igjæn. Det e jo næstn ikkje ein båt å sjå, så tia går mykje med tel strekking og filosofering! Det e mindre bevægels i båtn no, enn det va i går. I løpe av det her døgnet har vi gått 123 nm. Over Biscaya e det ca 500 nm fra Kinsale tel nord i spania.Tel sammenligning e det ca 500 nm fra Nesna tel Shetland. Distansen som no e telbakelagt, e vi jo kjæmpegodt førnøgd med. Men, det ha jo vøre ein super vind heile døgnet. Det bi nok ikkje sånn heile tia. No e det litt mindre vind, og vi seil med både genoa, kutterseil og storseil. Det ser ut som at det bi minner vind, så det tegna tel motorseiling innimellom.Vi hadd oss ein go frokost, før eg heiv meg i brødbakinga, ettersom sjøen va vørte så mykje roliar. Han Stein ha laga ei kjæmpejæv bakefjøl tel meg, så det e ikkje nå problem med bakebenk ombord. Haha. Når eg no allikevæl hadd varm steikovn, tenkt eg at eg kanskje sku lag ei kaka i samme slængen. Eg mått no spør han snuppertn om det va stemning førr det. Han vart kjæmpeglad, og syns det va ein lur ide. Men, han syns ikkje at det va så arti hvis det sku vær rasjonering på den også! Haha, han e no seg sjøl lik.I dag ha eg sydd litt på sprayhoodn. Det va ein saum som va rakna. Det va ikkje berre, berre å hold seg fast med den eine handa og sy med den ainner. Men det gikk bra. Mens eg holdt på med det her, så fikk eg besøk ombord. Det va ein litn fuggel som va slitn, og trengt seg ein litn pause, før han for videre. Stakkars, han hadd nok fløge langt, den karn. Han satt ei go stund på nåkka tau, som låg under sprayhoodn. Eg turt ikkje å rør meg, førr da va eg redd eg sku skræm han vekk. Eg må berre håp at han klara turen, kor han no enn sku hen.Det e stadig vedlikeholdsarbeid ombord. Vi montert nye blad på vindgeneratorn da vi va i Caledoniakanalen. Vi kjøpt av de der bladan som heita "silent wind", førr at vi syns de ainner som va på vindgeneratorn, bråka så mykje. Før vi starta fra Kinsale, oppdaga vi at det eine bladet va sprøkke! Her va det berre å demonter og få opp gammelbladan. Vi prøv å reklamer tel leverandørn, og håp at vi får nye. Batterian e dårlig, og hold ikke på strømmen, så vi må nok invester i nye. Vi har og tenkt å kjøp solcellepanel. Det e jo ikkje rare strømmen vindgeneratorn lever i blankstilla! Hvis det e nån av dokk som har tips og/eller goe erfaringe med det, vil vi gjerne hør om det. Kanskje e det nån av dokk som veit av nån førhandlera av solcellepanel, langs den ruta vi ska?Vi ser og at vi ønsk oss ei antenna, førr å beire ta inn "nett" rundt omkreng. Det e dårlige signala i mange av havnen.  Et godt utvalg av reservedela, ser vi at det kan vær bra å ha, som førr eksempel reime tel autopilotn.Så her dokk stadig opp teng på "må ha" lista vårres. Men vi ha jo læst om ainner som ha vøre på langtur, som nevn akkurat det her med stadig nye vedlikeholdsprosjekta. Så, da e vel ailt som det ska vær. Men, heldigvis funger han Janmar (motorn) kjæmpebra. Vi va spent på det, skjønn du vel, etter den der episodn med feskeutstyret i propelln.

Døgn 3.I dag e det lørdag, og vi har telbakelagt 220 nm. Tel sammenligning kan det seies at det fra Nesna og tel Bud e ca 250 nm.I dag ska ho Elin og han Harry gift seg i kjerka på Røst. Eg rengt førr å ønsk dem tel lykke med dagen. Da satt ho i frisørstoln. Ho va nok verdens vakreste brud.Den der reima tel autopilotn, som han Stein hadd reparert, takka no førr seg. Den va revna på ein ny plass, så det va ikkje nå meir å vent av den. Da vi va i Kinsale, prøvd vi å få tak i reim som vi kuinn ha "i bakhand". Det va ikkje å oppdriv, så vi mått berre avskriv det. Vi fikk tak i ei som hadd samme dimensjon, men den va førr lang. Han Stein tok den med, det kuinn jo hend at det va mulig å kutt den av og lim den. Det va lurt, førr den va jo bra å ha no då! Det vart i minste laget med vind, førr at vindroret sku klar å styr. Delfinen e med oss enno, det e kjæmpearti å sjå på kor dem leka seg i vannet. I dag kl. 15.30 va vi halvveis over Biscaya, og hadd telbakelagt 250 nm. Det mått jo feires! Så meldt på lyse dagen, tok vi oss et lite glass "Van Gogh", og va storførnøgd. Tante Berit: takk førr at du minna meg på at eg sku ha med den der sortn! I salongen har vi bruka sjøkøya tel å oppbevar bagasje. Vi fikk erfar at det rasa ut av den der plassn, når båtn la seg mykje over. Han Stein har tidliger laga et trekk fremførr der, men no slo han i nån malje, sånn at vi kuinn bett nå tau i. Da fikk vi leksom løfta det der trekket, sånn at det vart høgar. Vart mykje beire.

Døgn 4.På de her tre døgnan har vi telbakelagt 315 nm. Det vil sei et gjennomsnitt på 105 nm i døgnet. Vi hadd håpa på 100 nm i døgnet, så det her går jo bra! Nydelig soloppgang i dag, fantastisk! Det ha vøre lite vind de her to siste døgnan, så det ha vøre mye motorseiling. Han Janmar ha gådd i ett i to døgn, og har gjort ein kjæmpejobb. Vi må berre kryss fengran, og håp at han fortsætt i samme leia. Han e heilt super!Nydelig vær i dag, og eg fikk endelig ranga av meg klean, og fikk litt sol på skrottn. Herlighet det va deilig! No e det tydelig at vi nærm oss varmer klima. Ska tru om thermodressn kan pakkes bort no?Vi testa satelittelefon, og rengt tel ongan og tel vænna. Det funka kjæmpebra, må berre håp at vi klar å fikk ut av det der med å få værmeldinge og på den her telefon. Det må vel kanskje vær nån vi møt underveis, som kan vis oss korsn man gjør det?Han Stein ha laga vefta i kjølsvinet. Det bi veldig ok å få tørka opp også der.Det vart etterkvært mykje bølga og urolig hav. Båtn hoppa og dansa både hit og dit. De der  håndtakan som han Stein skrudd opp rundt omkreng i båtn, ha vøre kjæmpebra å ha. Det e utrulig vanskelig å beveg seg under dekk, når sjøen e så urolig.Eg må førtell om når eg mått på do, når det sto på som værst. Eg hadd en strabasiøs ferd fremover i båtn, førr å kom på do. Eg hadd på meg ein sånn one-pice dress (bamsemumsdressn, som snuppertn kall den). Det va asså berre ikkje enkelt å få den av seg, når det va så mykje bølga at du vart heven både hit og dit! Phuh, endelig klar. Ska tru om eg no sku klar å træff doskåla? Yess, eg klara det! Men, eg va jo enno ikkje ferdig. Det va jo en del ainner utfordringe (ska ikkje utbroder det nåkka meir), før eg hadd fådd på meg klean og kommen meg opp på dekk igjen. Meir eller minner utpeisa ætter aille strabasiøse kromspreng!Førrestn så vart ikkje den der reima, som vart kutta og lima ihop igjen, nåkka særlig holdbar. Den "slira", og det va sånn at hvis skøytn kom i tannhjulan, så vart det skikkelig trøbbel. Vi må gjør ein innsats når vi kjæm tel Spania, og prøv å få tak i ny reim + nån ekstra, så vi har litt å gå på. Eg ser førr meg at det der kan kom tel å bi førbruksvare.

Døgn 5.Vi har no gådd 415 nm. No e det ikkje langt igjæn, før vi kan sætt føttern på Spansk jord!Det ha vøre ei urolig natt, med mykje bevægelsa i båtn. Vi fann ut at det kanskje va ein ide å prøv å ligg i stekk- køya akterut, isteden førr å bruk salongen tel søving. Vi reidd opp senga der, og sku prøv det. Men, det va ikkje nåkka lurt! Den Plassn e mykje breiar, og det vart sånn at du låg å rulla hit og dit. Dessuten va det mykje hopping og dansing på båtn, så eg va mykje oppi lufta. Tel slutt låg eg på mage, utflækt som ein frosk, å prøvd å klor meg fast. Det va heilt umulig. Tel slutt vart løysninga å hent to pute fra salongen, å stapp dem mellom meg å veggen. Det vart likar, men det der va ikkje nå go løysning, når sjøen va så urolig som den va. Skikkelig "støvelhav".Heile dagen va det like urolig. Det va ei utfordring å beveg seg ombord, og middagen besto av rett-i-koppen pasta. Berre det å kok vatn tel det her og kaffe, va både skummelt og ubehagelig. Eg va redd førr det kokanese vatnet, samtidig som at det va vanskelig å træff termoskanna, når vatnet sku oppi den. Det va nestn umulig å "træff". Men, eg fann løysning på det. Eg bruka ei trakt, den hadd jo større diameter, og va lætter å træff. Lurt!Men,- det va jo skikkelig fart på båtn. 6,5 - 7,9 knop i lang tid. Berre med kutterseil og reva storseil. Ho "super-Gunn" gjord ein fantastisk jobb, -igjæn. Sånn ca i halv åtte tia på kveldn, såg vi fjellan i Spania. Vi gikk inn mot La Corona, fann oss ei bukt og slæppt anker. Klokka va vørtn ett på natta, og vi va bra slitn. Det tok oss fire og et halvt døgn over Biscaya, og vi e kjæmpeførnøgd! Det vart ein go "ankers" før vi køya. I morra går vi inn i havna i La Corona.HOLA SENORAS Y SENORITAS!!!!!! Doz cervecas, por favor!