Reisedagbok

Tekst

Ja, da va han Stian kommen ombord. Flyet hannes vart litt førsenka, men det gjord ingenteng. Vi fikk oss en fin sightseeing i Aberdeen, mens vi venta på han. Vi tok toget fra Inverness og tel Aberdeen, en behagelig togtur som tok ca.2 tima. Det vart godt over midnatt før vi va telbake i båtn, så det va egentlig berre å kom seg under dynaWhow.

Vi fikk veta at siste slusa i kanaln va stengt på grunn av reperasjona, og villa ikke bi åpna igjen før tidligst på tirsdag. Etter å ha hatt skippermøte, fainn vi ut at vi berre sku ta en dag tel i Inverness, sånn at han Stian og fikk sjå seg litt omkreng.Det vart mykje trøing i byen den dagen og, så det va godt å kom "heim" tel båtn igjen. Heilt nydelig vær den her dagen og. Det e deilig å kjenn at sola varm skikkelig, og at man får på seg sommerkleanSmiler stort

Litt rart det her, eg ha ikkje heilt førstie det, at vi faktisk ska bo i båtn et heilt år. Det kjennes nestn ut som at vi berre e på ein ferietur. Men, vi ser at dagan går, ein etter ein, så eg trur no at når han Stian e reist, så får vi nok stå på litt, sånn at vi kjæm oss over Biscaya, før høstværet kjæm. Men, Chrinnan kanalen må vi nestn ha med oss.Etter kvært sætt vi kursen mot Fort August. Gjønnom slusn va det han Stian og eg som gikk opp på land, førr å hold tauan og "lei" båtn igjønnom. Mykje turista i kanaln, berre førr å sjå på "slusinga".Vi hadd ein flott spinnakkerseilas over heile Lock Ness. Vi seila heilt innmed land då vi kom tel Urguhart Castle, som e nån berømte ruina fra skikkelig gammel tid. Der krala det med turista, og det va mange som tok bilda, også av de her tøffe Norskan som seila førrbi{#smileys123.tonqueout}.

I Fort August vart det dusjing, om enn nåkka ufrivillig fra skippern si sia. Det vart ikke nå dusjing før "skipperta" presentert konsekvænsan, i form av innskrænking på "kroppskontakt". Da ska eg sei deg at det vart ein ainna lyd i pipa! Dusjinga foregikk sporenstreks, og utnen ei einaste "mokling"!

Etterpå vart det ein tur på puben Lock Inn. Der har vi vøre før, da vi va med ho Berith og han Frank i Najad Blue. Trivelig kveld, med mykje fliring. Neste dag sku vi fær videre, men før vi kom så langt, spratt han Stian på land. Han sku berre gå seg ein tur. Vi begynt no etterkvært å syns at det tok no si tid før han kom i retur. Da rengt telefon. Det va han Stian som lura på om vi kuinn sjå han oppå ein fjelltopp? Vi såg han ikke før vi sondert terrenget med kikkertn. Der va han, som ein litn prekk oppå fjelltoppen. Tykje førr ein spræking!

Det har vøre nån nydelige sommerdaga, og mykje ha vi opplevd allerede. Det e koselig å gli sakte gjønnom vannet, med skogen som heng heilt ned på vannflata, og vi ha møtt padlera heile turen. Ellers e det mange utleiebåta, og mykje "grøvvel" i form av skippera med lite kunnskapa. Her e det berre å ta forhåndsregla, og fender godt på aille baua og kanta. Vi traff et koselig par fra Canada i Inverness. Dem har ein båt som heita Taonui. Det her paret har vi møtt på fleire ganga i kanaln.Det e også mange som går og sykkel langs kanaln. Det va tel og med ein "hotellbåt", kor folk kuinn mønster på. Om dagan gikk dem langs kanaln, mens den der hotellbåtn følgt etter, og plukka dem opp utpå ettermiddagen førr bespisning og lugaropphold. Det va sekkert ein fin opplevelse det og. Kanaln e et vakkert område, spesielt når været har vøre så bra. Den e 50 nautiske mil, og best av 29 sluse og 10 svengbrue. Må berre anbefal å gå gjønnom den, hvis du får mulighet tel detKul.

I går ettermiddag kom vi tel ein plass som heita Laggan. På kanalkartet såg vi at der sku vær "floating Pub & Restaurant". Skippern sætt kursn mot kaia, så nært den der puben som mulig. Puben heita The Eagle", men eg lur no på om dem hadd bomma litt med navnet, førr det va no ugle som va tema innvendig! Det va ei gammel skuta, som va ominnreda tel pub. Vertan og nån lokale aktøra gjord et førsøk på å bidra med skotsk folkemusikk. Men, eg må jo ha lov tel å sei at ferdigheitan og musikalitetn va det no så som så med! Vi bestilt oss kvær sitt glass øl. Skippern sport etter om dem hadd et lyst øl. Vi fekk servert nåkka førferdeligheit, som smaka som dårlig heimlagaøl! Men, vi peisa den i oss utn å føretrækk ei mina. Neste runde vart ein ainna sort, det kan eg lov deg! Det der va no ein opplevels vi kjæm tel å husk i ettertid. Både plassen, folkan og øletWhow.
Vi e no kommen tel Fort Williams, og har igjen 12 sluse og 1 svengbru, før vi e ute av kanaln. Men, førdi den siste slusa e under reperasjon, bi vi ligganes her tel dem åptn. Han Stian ska reis heim igjen i morra, og tar tog herfra og tel Glasgow. Så bi det overnatting der, og fly heim tidlig neste mårra. Det ha no vøre trivelig å ha han ombord, og eg e sekker på at han ha kosa seg underveis. Det har han no akkurat bekræfta. Han ha vørte ein heil mester i å knyt fast fendera! No bi det eksamen i pålestekk, før han får mønster av! Nåkka sol i dag, men også et par regnskure. Vi håp jo selvfølgelig på meir finvær!

Ps. Siste oppdatering e at slusa nok ikkje bi åpna før på onsdag, så da får vi sjå om vi tar oss ein litn "blåtur" i morra, og utforsk området litt.