Reisedagbok

Jau, vi fikk opp fæstflaggan i ei vess fart, da vi oppdaga at vælkomstkomiteen va underveis. Det vist seg at vi vart mottatt utpå fjordn av Randi og Bjørn i "Frille", Terje, Berith og Frank i "Hybeln", og Berit og Ricardo (som kom susanes fra Tomma, førr å ta imot oss). Det va mykje flagg å sjå, og mykje "leven", i form av fløyte og roping. Kjæmpeartig førr oss å få ein sånn velkomst!

Vi vart losa inn tel havn på Nesna, og der venta ein heil gjæng. Både barn, svigerbarn, barnebarn og vænna va møtt opp, med store flagg og greier. Det va ubeskrivelig å endelig træff dem igjen, og kjæmpetrivelig at så mange hadd tatt seg tid tel å kom å ta imot oss!

TUSEN, TUSEN TAKK SKA DOKK HA!

Når vi no ætter kvært hadd fådd tørka "snørr og tåra", og fått summa oss litt, vart det litt servering. Vi servert pølse med brød, brus, øl og champagne, og det såg ut tel at det vart sætt pris på.
Ca 90 pølser og 12 flaske sprudlevann førrsvainn som dugg førr sola, og vi hadd ein skikkelig trivelig ættermiddag/ kveld atme båthuset.

Enno ha nok ikkje heilt gådd opp førr oss ka det e vi ha gjort. Trettn måna på tur i seilbåt, med utrulig mange flotte opplevelsa, det tar nok litt tid å "førdøy".
Vi regn med at det tar ei tid, før vi føl at vi har "landa" skikkelig. Å tenk på det, dokker, - vi e minst like førælska som vi va før vi starta. Og vi har ikkje krangla ein einaste gang! Det e bra jobba, ætter å ha bodd på nån få kvadrat, uinner aill slags forhold med tanke på vind og bølger. Det va ikkje bærre å gå på "furterommet", hvis man sku ha behov førr det.

Men, eg sa tel skippertn før vi starta, at hvis det vart nåkka tuill, så vart han heven i joilla, så kuinn han få hæng på slæp. Eg veit ikkje om han tenkt på det der uinnerveis, men han har no vøre heilt æksemplarisk!

Heldigvis fikk vi tid tel å kos oss på Stigen et par daga, før eg sku begynn på jobb igjen.
Det må berre seies, at det va ein høvelig travel kværdag å kom telbake tel. Men, teng roa seg no vel ætterkvært som vi kjæm i gjenge igjen.
Helgen, den første tia, vart bruka tel å ta vare på teng som hadd vøre ombord. Vi hadd løst tel å tøm båtn heilt, og ta ein skikkelig vask, før vi "fløtta inn" igjen. Det her vart utrulig mykje arbeid, men no ser vi ein ende på den der prosessn også.

Foreløbig har vi ikkje plana om nåkka ny tur, bortsett fra at "skippertn" har tenkt litt på ein "guttetur" tel Lofotn på vinterfeske! Det kan jo bi ein kjæmpefin opplevelse det og!
Førr min del bi det nok ikkje aktuellt med ainna enn småtura, i nærmeste framtid. Vi har jo et stort område berre her på Helgeland, som innbyr tel utforsking. Det ha vøre trivelig å gjort seg beire kjent i det her området, kor det e et "eldorado", med tanke på små fine bukte kor det e fint å slæpp ankeret og ta seg ein ankerdram.

Så må eg berre tel slutt få takk dokk alle sammen, som har følgt oss på den her heimesia vårres! Det ha vøre skikkelig arti å sjå at så mange har vøre inne her. Tallet sei at meir enn 75 000 har klikka seg inn på sia vårres, heilt utrulig!

Aille de fine telbakemeldingen dokk har gjedd oss, har vøre ein skikkelig "motivator" førr å fortsætt å skriv, førr å førtæl dokk om vårres opplevelsa på vårres fantastiske eventyr!

Da vi kom tel Brønnøysund, låg ho Anne Lise og han Patrick der, så vi gjord ein stopp. Vi nærma oss "heime" med stormskritt, og vi va godt i rute. Det vart et par koselige tima ombord i nybåtn demmers i lag med "båtnaboan", Marit og Trond fra Romsdalen. Vi hadd jo et tidsskjema å følg, så vi starta videre, og gikk ut fra Brønnøysund 22.45.

Ætter ei lita stund, så regna skippertn ut at vi enno hadd nån tima disponibel. Vi svenga av, og gjækk inn i ei lita bukt førr ein litn stopp. Der traff vi jaggumeg kjenninga, der og! Han Morten fra Sandnessjøen, kjærestn og tre par tel hadd fyra bål og satt og kosa seg. Vi vart sporenstreks invitert opp tel bålplassn, og det vart enno ei koselig stund.

Men, vi sku jo videre, så det vart ikkje længe før vi nok ein gang slapp tampan. No kursa vi imot hjartøyvågen, kor vi sku gjør ein stopp og "finregn på distanse tel Nesna, og farta vi sku lægg oss på. Vi hadd jo ikkje løst å kom førr tidlig, ættersom vi hadd "annonsert" at vi sku kom tel Nesna klokka 5. Vi fikk melding i fra ho Målfrid og han Håkon på Nesna, som lura på om vi va i rute, samtidig som dem ønska oss vælkommen tel Hælgeland og goværet. Kjæmpetrivelig!

Vi e no starta fra Hjartøyvågen, og har 9,9 nautiske mil igjæn før vi e fremme. Han Bjørn og ho Randi rengt nættopp, dem va på tur fra Hemnes, og hadd tenkt å kom i møte med oss. Like ætterpå rengt ho Berith og han Frank. Dem va også på tur imøte med oss. Det her bi jo kjæmpeartig! no har eg ikkje tid tel å skriv meir, vi må få opp fæstflaggan, før "vælkomst - komiteen" kjæm.

Har "en million" sommerfugla i magen, det her e ein heilt spesiell opplevelse, ætter 13 måna kor vi har bodd i Paquita!
Hei så længe!

Klokka va halv sju i morrest, da vi kom tel Rørvik. Det va peise fullt i havna, så vi la oss på kaia som telhør redningssælskapet. Det e asså mykje tåpjåla, når det gjeld å førtøy båtan. Dem hadd lagt seg med 2-5 meter imellomkvær båt langsætter brygga, så der va ikkje tanke førr at dem kuinn ha "parkert" litt tættar, og gjort så det vart plass førr fleire. Nei, det ska du ikkje tru! Det va ikkje så nøye førr vårres del, der vi låg vart det berre et hønskræv å gå tel butikken og polet.

Eg hadd søve det mæste av natta, og va ganske så kvil. Skippertn pjuska seg i køya, førr å prøv å få et par tima på øye. Eg tok meg ein spasertur førr å lokaliser de "fasilitetan" som vi va ute ætter. Butikkan åpna ikkje enno. Vi sku både på Rema og på polet, men dem åpna henholdsvis kl. 8 og 10, så her va det berre å vent. Da klokka va der, gjækk eg opp på Rema og handla. Eg følt meg litt tåpen, der eg strena mot kassen, med fleire pakka øl, grytidlig på morran! Jaja, dem va no sekkert vant med førskjellig.

Telbake tel båtn, sætt eg meg førr å trøkk litt på Ipad'n. Kanskje va det nåkka nytt på facebook? Eg hadd ikkje løst tel å begynn romster neri båtn, når no endelig skippertn sku få seg litt søvn.
Litt før klokka ti, va snuppertn på stettan igjæn, og no bar det på polet. Vi mått jo ha litt "sprudlevann" i kjøleskapet, tel vi kom tel Nesna. Vi følt oss no som to "Ludvika" (i Flå -klypa) der vi loffa bortigjønna veien, med kvær sin sekk på ryggen.
No vist det seg at polet hadd "sommeråpning", så dem åpna ikkje før 11! Jaja, vi fikk ta oss ein sveiving inn på Mega mens vi venta. Det va raskt gjort, men det va enno nån minutta igjæn tel polet åpna, så vi gikk å sætt oss på nån stola som sto uttaførr. Eg fikk nå sånner asosiasjona tel ein vess "benk" på Domus. Men eg holdt heldigvis stillt om den saken, ellers så har nok skippertn sprøtte opp i ei førferdele fart, antar eg!

Endelig åpna dem, og vi fikk handla det vi sku. Søkklasta som vi va, fainn vi aille tenkelige snarveia på telbaketurn. Så gjensto det berre å få fyllt i kjøleskapet. Her va det som å lægg pusslespæll, førr å få plass førr alt. Mens eg holdt på der, hørt eg ein kvinnfolkstæmme som ropa på han Stein. Han va gådd førr å kjøp et par åra, i fall vi sku få motorstopp og lite vind! (tulla berre, det va tel 14 - fotn på Stigen). Eg spratt opp i cockpitn førr å sjå kem som ropa på min mainn. Jau, der kom ho Anne Lise og han Patrick, fra Nesna, siganes imot oss med "ny - båtn", som va kjøpt søraførr. Dem hadd lie litt længer inn i havna, og va no på tur tel Nesna. Eller rætter sagt tel Brønnøysund. Dem sku gjør ein stopp der. Trivelig å træff kjenninga.

Endelig va vi klar tel å kom oss videre. I halv tolvtia va vi på tur utigjønna igjæn. Akkurat no har vi Leka på babordsia, og Austra tel styrbord. Når vi no kjæm ut Lekafjordn, så e det ca 23 nautiske mil igjæn tel Brønnøysund. Regn med at vi tar et par timers stopp der, vi hør at det e kjenninga som ligg der også.
No e det ikkje langt igjæn, og det e rart å tenk på, at i morra på den her tia e vi kommen heim tel Nesna.
More news coming up!

Vi va over Stadt, og gikk no uti sjøen uttaførr Veiholmen. Huff være, det der va et "seigt" støkke. Eg trudd aldri vi sku kom førbi den der fyrløkta vi såg innmed land! Det va vind rætt i snutn, og bølga. Vi berre snirkla oss fremover i 3 knops fart, vi va jaggumeg nede på 2 - tallet også, enda vi hadd både seil og motor i bruk, og kryssa.
Meininga va at vi sku innom Mausundvær førr å fyll diesel, men vi ombestæmt oss. Vi berre stålsætt oss, sånn at vi kom oss førrbi Veiholmen, og gikk tel Kvænvær på Hitra. Det va ein plass som ho Kristina hadd tipsa oss om. Det artige va at like før vi svenga inn der, så rengt ho Kristina og lura på kor vi befant oss. Vi la tel atme dieselfyllinga ca halv elleve om kveilln, og i 11- tia va vi førtøyd atme gjestebrygga.
Vi bestæmt oss førr å ligg der nån tima, førr å vent han av, førr at vindn sku avta. Vi tok oss berre ein litn "ankers", før vi kraup i køya, med klokka på renging 03.30. Han tykje eg va trøtt i ansektsfjæse, når det va tid å stå opp igjæn. Aldri ha den der "slumre - funksjon" på vekkerklokka vøre så verdsatt før. Det gjækk et kvarters tid før kroppen lystra, og heile meg va i siget. Snuppert sætt på han Mikhuni (varmern) og begynt å skrangel med kaffekjeln, så eg skjønna tegninga. Her va det berre å kom seg på stettan! Det vart ein kjapp frokost, før skippertn sku gjør klart og sku start motorn.
DEN STARTA IKKJE! Herremin, det va vel startmotorn som va gåen igjen?! Den der startmotorn som snuppertn og han Frankmått reparer på vei mot Irland. Dem lappa den ihop med epoxy og duk, og sydd den sammen med ståltråd. Dem va ikkje rådlaus! Og den har holdt heilt tel no.
Skippertn brætta opp arman, leita fræm verktøy og sætt i gang med å skru. Det e trangt og jævlig, og tykje vanskelig å kom tel i motor-rommet. Her va det om å gjør å hold tunga rætt i muinn, og ikkje møst nåkka skrua nerimellom. Dem villa det bi umulig å få tak i. Startmotorn vart demontert, og det vist seg at den va gåen. Reperasjon som mainnfolkan hadd foretatt holdt enno, men det va nåkka ainna som ikkje fungert.
Heldigvis hadd vi jo ein ny ligganes. Ein som eg hadd plukka opp i Bodø, før eg reist telbake ætter å ha vøre heime og hælsa på bæstemorguillet. Den her vart no montert med kyndige skrutak, og vips, så starta motorn! Skippertn va kølsvart på næsn, og langt oppætter arman. Gliset gjækk næstn rundt haue på han, - og vi jubla! Det e forskjellig enkelte får gjort i ein fei, på nattmorran, mens folk i nabobåtan snork og søv!
Klokka 6 va vi kommen ut av havna, med kurs heimover. Det va enno ein go del vind rett imot, så vi berre lura oss imellom holma og skjær førr å få "ly" i det længste.
I skrivanes stund e klokka 11.30. Eg har søve nån tima igjen, og no e det snuppertn sin tur. Rundstøkke-deigen står tel heving, mens vi fær over ein "snepp" av Frohavet. På ainner sia ska vi lur oss langs land, på østsia av Stokkøya, ut på Flesafjordn (Asenleia) og så bi det ein kjapp stopp i Rørvik, før vi fortsætt. Vi må jo innom "rusdrekkarsølalandsis" (vinmonopolet, på Islandsk)førr å få ombord litt "sprudlevainn", tel vi ankommer Nesna! SHIP O'HOY!

As we passed the Southern part of Shetland, we were heading directly to Norway. The weather was nice, and we were eager to continue. It was no problems, as we took watches and we slept well. Else we wanted to exploit the nice weather. You never know, how long it will last!

As we passed the "0 - meredian", the skipper wondered if this was a reason for celebrating? It became as the skipper wanted, we had a small drink, to celebrate the crossing.

The diesel tanker onboard is just a small one, so we have a lot of cans on deck. As there often are waves, it is not the best conditions for carrying heavy cans from the deck to cockpit. Stein made a long tube, with a pump. In that way we are able to fill up fuel easyer. I am very found of having such a handyman onboard.

We passed the first English platforms at 16.00, and at 19.47 we crossed over to the Norwegian sector! It felt good to know that we now are back in "good old Norway", even if we did not see anything else than sea than platforms. At most I could count 19 plattforms, everywhere around. It was like they were just spread all around. I did not know that they were so close!

Now we are dreaming about arriving the marina at Nesna, with all the flags high up into the rig. It is amazing that it is 13 months since we left, for our adventure. An amazing journey!
I think it will be hard to get back to work, and stressful days. Job, meetings, housework and so on, after such a long time onboard! It feels good to decide on your own, how you will spend your time.
After a certain time with "different lifestyle", you get another perspective on things. I keep thinking about, that things I thought were very important earlyer, is not that important anymore. Small things and good experiences is more important in my life from now on.

Our last distance, from Kinsale in Irland and back home to Nesna, is about 1300 nautical miles. First we are heading for Smøla. From there, to Nesna it will take one and a half day. It is amost unbelieveble, that we soon will be home.

We are planning to reach Nesna in the afternoon, sunday the 11.th af August, and are hoping a few of friends/family will be there. But, we know that several of them are on vacation, so it is not very easy to arrange. Anyway, we are looking forward to meet all of them, not to mention our grandchild Julie, Amanda and Ida.

As we have been "out" for such a long time, seeing a lot of places, we now are very awere of the beautyful area we are living in. So now we are going to spend time exploring nice anchorings, wonderful sunsets and eachother in a "nearer" area!

Sunday the 11.th of August, at 17.00, we are arriving the marina at Nesna, our homeport!